Terapia logopedyczna stacjonarna i online
Zajęcia odbywają się w terminie ustalonym telefonicznie lub mailowo.
Koszt konsultacji jednorazowych 60 min.: 140 zł.
Diagnoza zaburzeń płynności mowy u małych dzieci: dwa spotkania diagnostyczne, analiza nagrań i formularzy, propozycja dalszego postępowania: 380 zł.
Cena jednego spotkania terapeutycznego (w gabinecie lub przez Internet): 60 min. 140 zł, 45 min.: 100 zł, 30 min.: 70 zł.
Warsztaty dla rodziców dzieci z jakaniem i/lub giełkotem (5 spotkań po ok. 90 min. każde): 250 zł.
Warsztaty dla dzieci z jąkaniem (5 spotkań po 45 / 50 min. każde): 200 zł.
Płatność – najpóźniej w dniu zajęć.
Nieobecność na zajęciach należy zgłosić co najmniej 24 godz. wcześniej, opłata przechodzi wówczas na kolejne zajęcia, w przypadku konsultacji jednorazowych zostanie zwrócona.
Istnieje możliwość płatności z góry za cykl zajęć (np. 4 zajęcia w miesiącu).
Jąkanie wczesnodziecięce
Mimowolne powtórzenia głosek i sylab, przedłużenia głosek i blokowanie przed lub w trakcie wypowiadanego słowa to tzw. objawy główne jąkania. Podczas prób ich przezwyciężenia powstają objawy towarzyszące, m. in. zmiana sposobu mówienia, startery, napięcie, współruchy, zakłócenia oddechowe oraz strach, wstyd i tabuizacja jąkania w odpowiedzi na informacje zwrotne z otoczenia.
Jąkanie wczesnodziecięce dotyczy dzieci od 2,5 r.ż. do 6-7 lat. Początek jąkania u dzieci to średnio 33 miesiąc życia (większość badanych przed 48 m.ż.), u 40% dzieci obserwujemy nagłe pojawienie się objawów. Częstotliwość jąkania to 5-8,5%, ale w populacji osób dorosłych to już tylko ok. 1%, gdyż remisja (samoistne ustępowanie objawów) wynosi 60-80%. W wieku przedszkolnym mniej więcej taka sama liczba dziewczynek i chłopców doświadcza objawów jąkania, ale wśród dorosłych osób z jąkaniem zauważa się dużą przewagę mężczyzn (4:1).
Współcześnie uznaje się jąkanie za przejaw neuroróżnorodności. To inny sposób mówienia, określany także jako różnorodność werbalna (ang. verbal diversity, N. Reeves 1). Wiele jest teorii wyjaśniających pojawienie się jąkania – nie ustalono jednej przyczyny, składa się na to wiele czynników, które można podzielić na 3 grupy: czynniki predestynujące do wystąpienia jąkania, wywołujące jąkanie oraz utrwalające je. Wiadomo już, że odpowiednio wcześnie wdrożona terapia (niezależnie od wybranego podejścia) wspiera samoistne ustępowanie jąkania u małych dzieci (poniżej 7 r.ż.), a w sytuacji, gdy do tego nie dojdzie, pomaga radzić sobie z trudnościami w mówieniu zarówno dziecku, jak i jego najbliższym, tak, by mogli oni żyć pełnią życia, niezależnie od jąkania.
Więcej na ten temat: www.logolab.edu.pl
Diagnoza logopedyczna
Diagnoza logopedyczna polega na dotarciu do sedna problemu, jaki powstał w związku z trudnościami w mowie osoby zgłaszającej się na terapię. Odbywa się to poprzez rozmowę, obserwację, wywiad z rodzicem lub osobą dorosłą, której te trudności dotyczą. Na pierwsze spotkanie warto przynieść ze sobą dokumentację medyczną, jeśli zawiera informacje istotne z punktu widzenia terapii mowy. Diagnoza jest procesem, dlatego też podczas pierwszego spotkania logopeda formułuje hipotezę diagnostyczną, po czym weryfikuje ją podczas kolejnych spotkań, także w trakcie realizowania założeń programu terapii.Rodziców dzieci z jąkaniem do lat 7 proszę o pobranie i wypełnienie formularza badania wstępnego oraz przesłanie go na adres mailowy gabinetu przed pierwszą wizytą.
Metody terapii jąkania
Istnieje wiele rozmaitych podejść do terapii jąkania, mieszczących się w dwóch głównych kierunkach: oddziaływania pośredniego (praca nad czynnikami środowiskowymi, komunikacją codzienną, strategiami rodzinnymi itp.) lub bezpośredniego (praca nad jąkaniem). Istnieje także podejście zintegrowane, łączące pośredni i bezpośredni sposób oddziaływania (np. metoda Palin PCI dla dzieci poniżej 7 r.ż.). W nurcie oddziaływań bezpośrednich, zależnie od metody, wspierać można jąkanie bardziej płynne (modyfikacja jąkania poprzez zmianę własnych reakcji w momencie niepłynności, np. metoda Mini-KIDS) lub też mówienie bardziej płynne (techniki zmieniające sposób mówienia; nietypowym przykładem jest metoda Lidcombe – wspiera płynność spontaniczną poprzez warunkowanie, nie uczy technik płynnego mówienia). Istnieją również metody, których efekty nie zostały potwierdzone naukowo (elementy medycyny naturalnej, specjalne aparaty słuchowe itp.), profitujące ze zjawiska samoistnej remisji (samoistnego ustępowania objawów jąkania).
Niezależnie od wybranej metody terapeuci jąkania współpracują ściśle z rodzicami, włączając ich do pracy terapeutycznej w domu. Starają się oni rozpowszechniać wiedzę o jąkaniu i odpowiednich sposobach reakcji na nie w środowisku dziecka (rodzina, przyjaciele, przedszkole, szkoła), by stało się ono bardziej przyjazne i pozwoliło dziecku na osiąganie sukcesów komunikacyjnych.
Więcej na ten temat: www.logolab.edu.pl
- https://stutteringtherapyresources.com/pages/stuttering-is-verbal-diversity