Działalność naukowa

Upowszechnianie wiedzy o jąkaniu i giełkocie

  • Aktywny udział w konferencjach naukowych
  • Współudział w prowadzeniu badań naukowych
  • Laureatka II edycji Grantu im prof. Gene’a J. Bruttena (2018)
  • Laureatka nagrody im. ks. S. Wilczewskiego za podejmowanie wszechstronnych działań promujących wiedzę o jąkaniu i giełkocie o zasięgu krajowym i międzynarodowym (2024) 


  • Prowadzenie zajęć z zakresu jąkania i giełkotu dla słuchaczy podyplomowego studium logopedii na Uniwersytecie Wrocławskim, neurologopedii na Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach oraz dla studentów logopedii, filologii polskiej i pedagogiki w Akademii im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie
  • Prowadzenie szkoleń stacjonarnych i online dla logopedów i nauczycieli o tematyce jąkania oraz giełkotu
  • Prowadzenie kanału YouTube ,,Porozmawiajmy o jąkaniu” (rozmowy z zaproszonymi gośćmi, webinary) oraz mediów społecznościowych (FB, IG) o tematyce jąkania i giełkotu
  • Tłumaczenie z języka niemieckiego poradnika dla rodziców dzieci z jąkaniem (Peter Schneider, Moje dziecko się jąka. Co mogę zrobić?, 2017, Wyd. Centrum Logopedyczne, Katowice) oraz materiałów szkoleniowych
  • Tłumaczenie z języka niemieckiego podręcznika autorstwa Petera Schneidera i Anke Kohmäscher ,,Schul-KIDS. Podręcznik do terapii jąkania u dzieci w wieku szkolnym” (wyd. Fundacja Centrum Logopedyczne, Katowice 2024)
  • Redakcja merytoryczna podręcznika ,,Giełkot” autorstwa Manon Spruit, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2017
  • Autorstwo i współautorstwo artykułów na temat jąkania i giełkotu

Artykuły ukazały się w następujących publikacjach:

  • Blanchet P., Boroń A., Chmielewski G., Everard R., Haase T., Gładosz Z., Jankowska-Szafarska L., Ravid B., St. Louis K.O., Węsierska K. (2020). Sukces w terapii jąkania – czym jest i jak go osiągnąć – opinie „podwójnych ekspertów” [W:] red. K. Węsierska, M. Witkowski: Zaburzenia płynności mowy – teoria i praktyka. T. 2. , s. 13-31. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  • Boroń A. (2017). Bezpośrednie podejście w terapii jąkania wczesnodziecięcego na przykładzie metod Lidcombe Program i Mini-KIDS. [W:] red. L. Jankowska-Szafarska, B. Suligowska, R. Kara, K. Kupiec: Życie z zacięciem. Integralny przewodnik po jąkaniu. WE
  • Boroń A., Bezpośrednie podejście w terapii jąkania wczesnodziecięcego na przykładzie metody Mini-KIDS. Wielkopolski Przegląd Logopedyczny nr 1/14/2017, s. 9-15.
  • Boroń A., Jąkanie u dzieci w wieku przedszkolnym. Forum Logopedy 2016, nr 11, s. 53-57.
  • Boroń A. (2015). Jąkanie u dziecka z wadą wymowy – studium przypadku, [W:] red. K. Węsierska: Zaburzenia płynności mowy. Teoria i praktyka, s. 161-176. Katowice. www.logolab.edu.pl/wp-content/uploads/2020/12/1-tekst-monografii.pdf
  • Boroń A., Środowiskowe wsparcie w terapii jąkania – rola rodziny. Forum Logopedy 2019, nr 31.
  • Boroń A., Terapia jąkania u dzieci z wykorzystaniem metod Lidcombe Program i Mini-KIDS – studia przypadków. Forum Logopedy 2018, nr 26.
  • Boroń, A., Wybrane metody terapii jąkania u dzieci w wieku przedszkolnym. [W:] Strefa Logopedy 2024, nr 58, s. 13-18.
  • Boroń, A., Gurok, E., Kowalczyk, Ł., Kosacka, K., Węsierska, K., Yaruss, J. S. (2022). Evaluating the Experience of Stuttering and Quality of Life among Polish School-age Children: Psychometric Investigation with the OASES-S-PL. Logopedia, 51(1), 63-79. https://doi.org/10.24335/gsjh-8×17
  • Boroń A., Jankowska-Szafarska L. (2021). Modyfikacja jąkania jako adaptacyjny sposób radzenia sobie z niepłynnością mowy. [W:] Dialog bez barier – kompleksowa interwencja logopedyczna w jąkaniu, s. 301-331. Agere Aude. www.logolab.edu.pl/wp-content/uploads/2022/01/Logolab-Dialog-bez-barier-Rozdzial-9.pdf 
  • Boroń A., Michta I., Sakwerda-Grzesiek A., Węsierska K. (2021). Grupowe wsparcie dla jąkających się dzieci i ich rodziców. [W:] Dialog bez barier – kompleksowa interwencja logopedyczna w jąkaniu, s. 429-460. Agere Aude. www.logolab.edu.pl/wp-content/uploads/2022/01/Logolab-Dialog-bez-barier-Rozdzial-13.pdf 
  • Boroń A., Schneider P. (2018). Metoda Mini-KIDS w terapii jąkania wczesnodziecięcego. Studium przypadku, [W:] red. K. Węsierska, K. Gaweł: Zaburzenia płynności mowy. Harmonia.
  • Boroń A., Węsierska K. (2021). Diagnoza i terapia jąkania u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, [W:] red. A. Domagała, U. Mirecka: Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna. Tom 2: Diagnozowanie i terapia zaburzeń mowy, s. 317-352. Harmonia Universalis.
  • Boroń A., Węsierska K., Agius J. (2020). Wczesna interwencja w jąkaniu na świecie w świetle wyników międzynarodowego sondażu diagnostycznego. [W:] red. K. Węsierska, M. Witkowski: Zaburzenia płynności mowy – teoria i praktyka. T. 2., s. 133-149. Wyd. Uniwersytetu Śląskiego. www.logolab.edu.pl/wp-content/uploads/2021/02/zaburzenia_plynnosci_mowy_tom_2.pdf
  • Węsierska K., Boroń A. (2018). Metody interwencji logopedycznej w przypadku zaburzeń płynności mowy u małych dzieci. [W:] red. A. Domagała, U. Mirecka: Metody terapii logopedycznej. Wyd. UMCS.
  • Węsierska K., Boroń A., Opieka logopedyczna nad dzieckiem jąkającym się na świecie. Forum Logopedy 2018, nr 26.
  • Węsierska K., Boroń A., Wczesna interwencja w jąkaniu u dzieci – cztery perspektywy terapeutyczne. Forum Logopedy 2018, nr 26.
  • Węsierska K., Yaruss S. J., Kosacka K., Kowalczyk Ł., Boroń A. (2023). The experience of Polish individuals who stutter based on the OASES outcomes. Journal of Fluency Disorders, 77.              doi: 10.1016/j.jfludis.2023.105991
google logo
youtube logo
instagram logo
pinterest logo
goldenline logo
allegro logo
linkedin logo